Plaatje van een deel van het logo van Het Kompass.

Vertrouwenspersoon

Het Kompass vindt het belangrijk dat iedereen zich veilig voelt en dat iedereen op zijn gemak is bij elkaar. Soms gebeurt er iets waarvan je het moeilijk vindt om dit te bespreken met degene die jou een ongemakkelijk gevoel geeft. En wat je misschien ook niet met je begeleider wilt bespreken. In dat geval kun je bij een vertrouwenspersoon terecht.

Grenzen

Je kunt een vertrouwenspersoon benaderen als je te maken krijgt met een ongemakkelijke situatie. Die kunnen soms ongemerkt ontstaan. Een plagerijtje of een knuffel bijvoorbeeld kan voor de een heel gewoon zijn maar een ander kan zich daar niet fijn bij voelen. Iemand gaat dan ongemerkt over de grens van de ander. Hoe bespreek je dat dan? Een vertrouwenspersoon kan met je mee denken.

Maar het kan ook zijn dat iemand bewust over jouw grenzen gaat en grensoverschrijdend gedrag vertoont. Ook dan kun je bij een vertrouwenspersoon terecht. Bijvoorbeeld als het je niet lukt om het gedrag van die ander te stoppen. Of als je je niet gehoord voelt door jouw begeleider als je je ervaring vertelt. Of misschien durf je het niet te bespreken met je begeleider. De vertrouwenspersoon zoekt samen met jou naar een oplossing waar alle betrokkenen tevreden mee zijn.

Luisterend oor

Twee mensen zijn met elkaar in gesprek.

De vertrouwenspersoon is in eerste instantie een luisterend oor. Cliënten of verwanten kunnen er terecht met hun verhaal.

De vertrouwenspersoon luistert. Daarna bespreekt zij of er vervolgstappen nodig zijn en welke mogelijkheden de cliënt daarvoor heeft.

De vertrouwenspersoon werkt niet bij Het Kompass. Cliënten durven zich vaak beter te uiten bij mensen die onafhankelijk zijn van de instelling waar zij zorg ontvangen. Zij voelen zich veiliger als de persoon met wie ze praten geen band heeft met de instelling.

De vertrouwenspersoon kan cliënten ook helpen bij het opkomen voor hun belangen. Bijvoorbeeld door een gesprek waar je tegen opziet te oefenen zodat je beter kunt praten met degene waarmee je je onveilige gevoel wilt bespreken. Of ze helpt je bijvoorbeeld bij het opstellen van een brief voor de klachtencommissie als je een klacht hebt.

Bent je ergens ontevreden over, of heb je een klacht over onze zorg? Wij gaan dan in gesprek en op zoek naar een oplossing. Klink op het menu ‘klachtenprocedure’ voor meer informatie.

Scroll naar boven